mihai viteazu / mircea cel batrin / poarta manastirii / poarta vamii

Poarta Vămii

Poarta Vămii
Poarta vamii

Poarta Vămii sau a Mănăstirii, prima poarta de acces din cele trei porti ale cetatii, din Brașov situată la capătul străzii Mureșenilor de astăzi (pe atunci strada Vămii), era compusă dintr-un un veritabil bastion de formă circulară și un turn, fiind realizat un complex lung de aproape 100 m. Apărută în secolul XVI, poarta era întărită cu stâlpi grei de stejar, ce se băgau cu capetele lor în două găuri făcute în zid. Turnul porții – cea mai veche parte a fortificației, datând din secolul XIV – era crenelat, pe partea dinspre oraș având un cadran solar. Deasupra intrarii acestei porti era pictat chipul imparatului Sigismund, cel care in 1395 a dat ordinul de fortificare a orasului, la numai trei zile dupa semnarea aliantei de la Brasov cu Mircea cel Batran, act care parafa unitatea celor doi conducatori impotriva Imperiului Otoman. Sistemul defensiv era reprezentat de ciocuri și guri pentru păcură  și de un pod mobil cu lanțuri, care se trăgea noaptea. Bastionul porții, în formă de potcoavă, se întindea până la Cercul Militar de astăzi, dar zidurile cetății și turnul fortificației se aflau pe locul bulevardului Eroilor. În zidul bastionului, lângă turn, se afla o portiță pentru pietoni. Spre interiorul orașului se întindea un coridor boltit, lung de 30 de m. Șanțul cu apă din fața bastionului era trecut pe un pod mobil de lemn. Pe parcursul coridorului interior, drumul putea fi blocat prin mai multe porți și gratii, ceea ce facea ca bastionul sa fie inexpugnabil. Poarta Strazii Vamii era un complex lung de aproape 100 de metri, a carui parte exterioara, iesita in afara liniei zidurilor orasului, instalata sub un turn care iesea din zidul bastionului.In timp de pace, paza portii era asigurata de un „capitan de poarta” si opt slujitori inarmati. În 1562 detinea 33 de puști, 10 puști pragheze și 7 tunuri mici. În timp de pace, paza era asigurată de un „căpitan de poartă”, cu opt slujitori înarmați.Pe aceasta poartă a intrat în oraș, la 1 martie 1600, Mihai Viteazul. Tot pe aceasta poartă domnitorul a părăsit orașul la 1 iulie 1600, dupa încheierea victorioasă a campaniei din Moldova.Frumusețea porții a fost puternic afectată de cutremurul din 1738, ea practic prăbușindu-se. A fost dărâmată definitivNumele  portii vine de la Strada Vamii, azi Muresenilor. Aici se afla oficiul vamal, unde se incasau vamile negustorilor romani din Scheii Brasovului, Tara Romaneasca si Moldova.
Pe aceasta poarta a fost primit cu mare fast la 1 martie 1600, Mihai Viteazu, primul domnitor al tuturor romanilor. Tot pe aceasta poarta domnitorul a parasit orasul la 1 iulie 1600, dupa incheierea victorioasa a campaniei din Moldova. Poarta a fost avariata de un cutremur din 1745.

Noua Poarta a Vamii(1838)

În locul vechii căi de acces în cetate a fost construită, în 1838, o poartă asemănătoare celei din Șchei, în stil brandemburghez (meșter constructor: Andreas Dieners) având câte două treceri pentru vehicule și pietoni. Aceasta a durat doar jumătate de veac. În 1891, când au fost puse șinele pentru tramvai, locomotiva cu aburi nu a încăput pe sub poartă, așa că a avut aceeași soartă ca și predecesoarea ei.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s