poarta targul cailor / sirul cailor

Poarta Targul Cailor

Poarta Targul Cailor


Poarta Targul Cailor

Coltul nord-vestic al Cetatii Brasovului era protejat în Evul mediu de Bastionul Fierarilor, ridicat pe locul unui turn datând din prima etapa de constructie a fortificatiilor (secolul XIV) si distrus de inundatia din anul 1526. Bastionul construit pe un plan în forma de U, iesea din linia zidurilor orasului spre Scheii Brasovului si permitea apararea cetatii pâna în zona Portii Ecaterinei (pe sud) si trecerea de dupa ziduri din dreptul Turnului Negru (pe nord). Inundatia din anul 1667 si incendiul din 1689 distrug din nou fortificatiile din aceasta zona a cetatii, Bastionul Fierarilor fiind reconstruit în 1709 în forma de astazi.
 Dupa anul 1734, Bastionul Fierarilor si-a pierdut functia militara, constructia având de-a lungul timpului mai multe functiuni, între care cea de depozit de grâne sau sediu al Uzinei de apa orasenesti, în 1893. În 1923 a fost mutata aici arhiva istorica a orasului.
 În anii 1819–1820, lânga Bastionul Fierarilor, a fost ridicata Poarta Strazii Târgul Cailor, pentru fluidizarea circulatiei între Cetatea Brasovului si suburbia Scheilor Brasovului. Constructia în stil clasicist, cu o deschidere pentru vehicule surmontata de un fronton triunghiular pe care figura stema Brasovului si doua accese pentru pietoni, a fost edificata de mesterul zidar Joseph Jani.
La capatul fostei strazi Targul Cailor, azi strada George Baritiu, langa fostul Bastion al Fierarilor (actuala incinta a Directiei Judetene Brasov a Arhivelor Nationale), pana in anul 1874 a existat o poarta de acces in oras, in stil  neoclasic, prevazuta cu o trecere pentru vehicule si una pentru pietoni. Pana in 1820 Poarta Ecaterinei era singura poarta de acces dinspre Scheii Brasovului.
Inca din 1803, locuitorii Scheilor au solicitat magistratului (sfatului) orasului deschiderea unei noi porti. 
Cererea a fost refuzata in mod repetat „din lipsa de fonduri”. Negustorii romani din Schei au propus ridicarea Portii Targului Cailor pe propria  lor cheltuiala. Chiar si asa constructia a fost amanata pana la vizita imparatului Francisc I, caruia locuitorii Scheilor i-au adresat in mod expres cererea de constructie a noii porti. 
In 1820 aveau sa fie finisate caile de acces, cand din lipsa de pietre, pentru pavare s-au folosit cuburi de lemn. Chiar si asa, traficul in aceasta zona era greoi, astfel ca in 1827-1828 a fost construita Poarta Schei, vizibila si azi. Poarta Targului Cailor a fost demolata in 1874, pentru a facilita circulatia, care s-a intensificat dupa construirea Gimnaziului de fete (azi Facultatea de Silvicultura).

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s